<<<              <<  <  >  >>  

   



Tanarul Karmapa Rangjung Rigpe Dorje

Viata si activitatea
al celui de-al 16-lea
Karmapa in detalii:


1. Nasterea si tineretea
1924 - 1941


2. Calatoria spre Bhutan,
Nepal si India
1942 - 1949

3. Calatoria la Ciang, China
si India
1950 - 1959


4. Probleme cu China
1959

5. Refugiu la Rumtek
1959 - 1967

6. Calatoria in Bhutan si India
1967 - 1973

7. Calatoria in Europa si America
1974 - 1975

8. Calatoria in Europa si America
1976 - 1980

9. Plecarea a lui Karmapa
1981


Karma Gon in Tibet


Cel de-al 16-lea Karmapa, Rangjung Rigpe Dorje

 1. Nasterea si tineretea
 1924-194
1

 Rangjung Rigpe Dorje, Gyalwa Karmapa s-a nascut in a 15-a zi a celei de-a sasea luni al anului sobolanului de lemn mascul (1924) la Denkhok, pe malul raului Dri Ciu, langa Derge, in Tibetul de est. Numele tatalui sau era Tsewang Paijor si al mamei era Kalzang Ciosdun. Inca pe cand era in pantecele mamei, copilul putea fi auzit recitand Mantra "Mani".

 Intr-o zi, cu putin timp inainte de nastere, mama lui a observat ca pantecele a devenit total intins, ca si cum nu ar fi fost niciodata insarcinata. Ea a pornit spre camp, s-a instalat pe un delusor in spatele palatului si in dimineata urmatoare, la rasaritul soarelui, a simtit o mare greutate si burta a inceput sa se umfle foarte repede. Curand dupa aceea copilul s-a nascut. Multe curcubee au aparut in jurul lor. Cand copilul s-a nascut, el a facut sapte pasi spunand: "Mama! Mama! Plec!". Toata apa din bazinele pentru ofranda s-au transformat in lapte. Realizand importanta acestei nasteri, familia a lasat de inteles tuturor ca s-a nascut o fata, pentru a proteja copilul de rau-voitori.

 Intre timp, Situ Tulku si Jamgon Khongtrul Tulku au deschis scrisoarea de prezicere, lasat de cel de-al 15-lea Karmapa si au gasit urmatoarele instructiuni detailate:

 "Estul Tsurphu, aproape de un rau, intr-un loc, care cu mult timp in urma a apartinut lui Pawo Denma Julgyal Tokod si al ministrului lui Ling Kesar, pe dealul Pal, decorat cu literele "A" si "thup", exista o casa facuta din pamant, apartinand unei familii regale si religioase. Nasterea va avea loc pe acolo, in cea de-a 15-a zi a celei de-a sasea luni a anului sobolanului."

 Amandoi, Situ Tulku si
Jamgon Khongtrul Tulku au avut viziuni clare in legatura cu palatul Athup si au trimis un grup sa se intereseze de noua incarnare. La sosirea lor, acestia au auzit despre nasterea remarcabilului copil, in conditiile exact asa cum au fost prevazute in scrisoare. Cautarea s-a incheiat. Astfel a fost recunoscut cel de-al 16-lea Karmapa. Era un copil cu o clarviziune naturala extraordinara, daca vitele sau caii lipseau din zona, el putea intotdeauna sa dea o descriere exacta a locului unde aceastea puteau fi gasite.

 Cand Karmapa avea sapte ani, Situ Tulku si Jamgon Khongtrul Tulku l-au vizitat si i-au facut cu aceasta ocazie primul ceremonial de initiere. Un ceremonial de transmisie al formei iluminate feminine Vajravarahi a fost incheiat in cea de-a 27-a zi a primei luni a anului oii femela de fier (1931). Tanarul incarnare a primit ordinele de calugar novice. Apoi Khyentse Rinpoce, Zimpon Legshed Gyaltsen si Donyer Gyaltsen Zangkyong au oferit impreuna celui de-al 16-lea Gyalwa Karmapa hainele ceremoniale si Palaria.

 In prima zi a celei de-a doua luni a aceluias an Karmapa a fost dus la manastirea Palpung. Ceremonia de intronare a avut loc patru zile mai tarziu in sala cea mare pentru intalniri si mii de pelerini s-au adunat ca sa-l omagieze pe Gyalwa Karmapa cu aceasta ocazie exceptionala. Mai tarziu el a plecat la Tsurphu, vizitand pe drum multe manastiri si locuri de pelerinaj. In ziua a 13-lea a lunii a saselea a fost celebrata primadata in viata sa respectiva ceremonia Coroanei Negre. Cerul s-a umplut de curcubee si multe flori au cazut in jos din cer. Mii de martori au asistat la aceasta intamplare uluitoare plina de bun augur.

 Gyalwa Karmapa a calatorit apoi la Lhasa pentru a-l intalni pe Sfintia Sa, Cel de-al 13-lea Dalai Lama, care a celebrat pentru el ceremonialul taierii parului. La prima lor intalnire Karmapa purta palaria sa "Ne Shu", dar Dalai Lama a vazut o alta palarie peste aceasta si i-a aratat aceasta alta palarie principalului sau ministru. Cand Karmapa a facut traditionalele prosternari, a fost vazut luandu-si jos mica sa palarie, dar dupa aceea Dalai Lama l-a intrebat de ce nu si-a scos si cealalalta palarie, asa cum era obiceiul sa fie capul descoperit in astfel de ocazie. Toti cei prezenti au protestat afirmand ca intradevar acesta a avut capul descoperit. Apoi s-a ajuns la revelatia ca Dalai Lama vazuse palaria ascunsa de Bodhisattva, vizibila doar celor care au ajuns la o inalta realizare spirituala, si acesta a crezut ca oricine altcineva putea sa vada aceasta palarie de asemeni.

 Karmapa s-a intors la manastirea Tsurphu, unde a fost celebrata o a doua ceremonie de intronare. A studiat timp de patru ani si de multe ori i-a povestit invatatorului sau despre incarnarile sale anterioare. In a treia zi a celei de-a 12-a luni a anului porcului de lemn femela (1935), la varsta de 12 ani, tanarul Karmapa a plecat la Kham. Grupul sau a ajuns la Tardzi Ciutsen, la izvoarele calde, s-au oprit sa se odihneasca si sa se imbaieze in apele curative. Era la mijlocul iernii, si totusi multi serpi au inceput dintr-o data sa se tarasca afara dintre pietre. Karmapa a alergat si s-a pus intre ei si putin dupa aceea era acoperit de serpi. A inceput sa danseze, spunand: "Sunt regele serpilor!". Toti erau ingroziti si l-au implorat sa se opreasca, dar el doar radea si nu parea deloc sa fie ingrijorat. Indata serpii s-au descolacit unul din altul si s-au intors inapoi in izvoarele termale.

 Grupul a ajuns la Shakshu Kar, unde Drukcen Paljor Rinpoce a venit sa-l primeasca pe Karmapa. Acestia doi au inceput sa glumeasca despre puterile musculoase ale fiecaruia si deodata, Karmapa a luat o sabie din teaca celui care-l insotise, si o innodat sabia cu mainile sale goale. Paljor Rinpoce a fost total uluit si nu s-a mai oferit sa concureze.

 Paljor Rinpoce a condus grupul la manastirea Riwa Barma, unde s-a tinut o ceremonie pentru Guru Padmasambhava. La sfarsitul ritualului prajiturile de ofranda au fost aruncate in directii diferite, pentru a alunga fortele rele. Cand aceste au fost aruncate inspre Est, au fost vazute flacari iesind din acestea. Chiar in aceasta vreme a fost o pauza subita si nejustificata in atacul agresiv al chinezilor la granitele estice.

 Karmapa a ajuns la manastirea Dil Yak, unde toti care-l insoteau stateau in corturi, multe fiind legate unul de altul. Odata Karmapa a fost vazut in cer, calarind o caprioara de-a lungul franghiilor de la un cort la altul. Grupul a ajuns la Radza Dzong in munti, unde era o mare lipsa de apa potabila. Lama Samten Gyamtso i-a explicat lui Karmapa ca cel mai apropiat izvor era la trei mile departe si l-a rugat sa-i dea o binecuvantare pentru a-l ajuta in aceasta situatie. Karmapa a cerut sa-i se aduca o albie scaldatoare din lemn si sa fie asezata langa manastire. Apoi cand a spus ca vrea sa faca baie, oamenii au adus apa sa-i umple. Dupa baie Karmapa le-a spus insotitorilor sa arunce apa pe pamant. Indata acesta a inceput sa crape si un nou izvor a izbucnit afara din locul unde a fost asezat cada. Lipsa apei la manastire a fost rezolvata pentru totdeauna.

 Karmapa a ajuns la Karma Gon si pe cand a intrat in marea sala de intalniri, toate varfurile de pe cele cateva stupa cu relicve au fost vazute ridicandu-se singure, ca intr-un salut. Situ Tulku a venit la Karma Gon si l-a dus pe Karmapa la manastirea Palpung, unde el a primit invataturile complete "Tezaurul" Kagyupa (Kagyu) si transmisia Orala. Ei au vizitat manastirea Dzong Sar, unde abotele Khyentse Cioskyi Lodru a cerut ca sa se faca ceremonia Palariei (Coroanei) Negre. In timpul acestui eveniment de bun augur Khyentse Rinpoce l-a vazut pe Karmapa in forma lui
Dusum Khyenpa, prima incarnare, si Coroana Neagra a fost vazuta plutind la aproximativ 18 inci deasupra capului sau.

 In cea de-a 15-a zi a lunii a noua a anului dragonului de fier mascul (1940) el a calatorit la Tsurphu, pe drum vizitand manastirea Pencen. In acel loc era o statuie a protectorului Zhing Kyong, calarand un cal. De indata ce Karmapa s-a apropiat de cal, acesta a inceput sa necheze, mai mult spre surprinderea tuturor. El a pornit apoi spre Dam Ciung, unde principala zeitate i-a oferit o piatra mare negaurita, numita piatra "Zi" cu noua ochi, un fel de agat pretios cu dungi. Grupul a ajuns apoi la Tsurphu in cea de-a 11-a zi a lunii a opta a anului sarpelui de fier femela (1941).

pagina urmatoare >


Primul Karmapa
Dusum Khyenpa
1110 - 1193

Al 2-lea Karmapa
Karma Pakshi
1204 - 1283

Al 3-lea Karmapa
Rangjung Dorje
1284 - 1339

Al 4-lea Karmapa
Rolpe Dorje
1340 - 1383

Al 5-lea Karmapa
Deshin Shegpa
1384 - 1415

Al 6-lea Karmapa
Tongwa Donden
1416 - 1453

Al 7-lea Karmapa
Ciodrag Gyamtso
1454 - 1506

Al 8-lea Karmapa
Mikyo Dorje
1507 - 1554

Al 9-lea Karmapa
Wangciuk Dorje
1556 - 1603

Al 10-lea Karmapa
Cioying Dorje
1604 - 1674

Al 11-lea Karmapa
Yeshe Dorje
1676 - 1702

Al 12-lea Karmapa
Ciangciub Dorje
1703 - 1732

Al 13-lea Karmapa
Dudul Dorje
1733 - 1797

Al 14-lea Karmapa
Thegciog Dorje
1798 - 1868

Al 15-lea Karmapa
Khakyab Dorje
1871 - 1922

Al 16-lea Karmapa
Rangjung Rigpe Dorje
1924 - 1981

Al 17-lea Karmapa
Thaye Dorje
1983

ACASA